maanantai 26. huhtikuuta 2010

Suomi käy sotaa – paperisotaa

Onhan sen syytäkin, kun paperiteollisuus on vielä Suomen talouden selkäranka. Ehkä tällä sodalla ei ole niin suurta vaikutusta Suomen valtiontalouteen kuin mitä USA:n harrastamilla oikeilla sodilla on sen talouteen. Kuitenkin valtion ja sen lieassa olevien eri virastojen ja muiden tahojen harjoittama suunnitelma- ja raportointiterrori hankaloittaa niin pienen kuin suuremmankin yrityksen taistelua busineksen verihurmeisilla sankarikentillä huomattavasti.

Edellisessä blogikirjoituksessani kirosin turhien suunnitelmien tekemiseen kuluvaa suurta työmäärää vaikka vähemmälläkin selviäisi. Miksi joka paikkaan pitää tehdä omat paperit? Miksi paperit täytetään suunnitelmilla ja budjeteilla jopa viiden vuoden päähän, vaikka kaikki tietävät, että Korkeasaaren apinakin osaa arvata luvut ja tulevaisuuden tapahtumat paremmin. Miksi välillä tulee kafkamainen tunne, kun juttelee paperinpyörittäjäbyrokraateille? Seuraavassa muutama syy miksi meidät pakotetaan mukaan tähän paperisotaan. Lopussa muutama vinkki kuinka sodasta voi selvitä hengissä.

IT-diaspora ja tukiviidakko

Suomen valtion, kuntien ja kuntajärjestöjen sekä lukemattomien muiden virastojen eri järjestelmät eivät keskustele keskenään. Jo pelkästään Oulun kohdalla 100km säteellä on yli 70 potilastietojärjestelmää. Suomessa erilaisia henkilötietojärjestelmiä lienee yli 10 000 kpl.

Eri järjestelmien integrointeihin käytetäänkin mielettömiä summia, jotta hajaannukseen saadaan jotain tolkkua. Osasyyllisenä kaaokseen näkisin suuret IT-firmat, jotka eivät ole halunneet lahdata lypsävää lehmäänsä. Tieto, Logica, Digia ja kumppanit ovatkin hykerrelleet tyytyväisinä viime vuodet matkalla pankkiin.
Tällä hetkellä Suomen Teollisuuden Juhlarahastossa SITRA:ssa on vireillä hanke, joka toteutuessaan toisi helpotusta muun muassa tähän ongelmaan. SITRA:n kaavailemat palvelukeskukset pyrkisivät yhtenäistämään järjestelmiä ja samalla keskittämään IT-ostot osaaviin käsiin. Mallimaana toimii Tanska, jossa henkilötietojärjestelmät on jo 70-luvulta lähtien keskitetty yhteen suureen tietokantaan, jota kaikki muut oheisjärjestelmät käyttävät. Toteutuessaan hanke säästäisi jopa miljardeja euroja verorahoja.

Sekaannusta ei ole pelkästään IT-infra-alalla, mutta myös erilaisten yritystukien ja yritysten toimintaa taloudellisesti auttavien järjestelmien, hankkeiden ja järjestöjen kirjo on huomattava. Ja jokaiseen joutuu tekemään omat hakemukset, raportit ja maksatusselonteot. Osittain tähän on syynä juuri tuon yleisen IT-infran heikko taso ja yhteensopimattomuus. Tieto ei kulje niin kuin sen “tietoyhteiskunnassa” pitäisi kulkea.
Olen käyttänyt oheisia kuvia selittäessäni eri yrityksille ja yrittäjille tällä hetkellä käytettävissä olevista tukimahdollisuuksista. Tässä ei kuitenkaan ole läheskään kaikkia rahoituslähteitä. EU-rahahanat tulevat vielä erikseen ja TEKES:in kymmenet eri ohjelmat. Yhdessä nämä mainitut asiat aiheuttavat yrittäjälle suurta taisteluväsymystä.

Rahoitus2
Rahoitus1

Asiakaspalvelu, ohoi!

Jos aloitteleva yrittäjä sattuu astumaan kaiken tämän jälkeen suoraan miinaan ja saa virastossa vastaansa asiakaspalveluskorpisoturin, joka on saanut oppinsa vanhassa kunnon Neuvostoliitossa, niin häntä ei pelasta enää mikään.

Kun TEKES-miehen urheiluauto kurvaa pihaan ja hän astelee sisään nahkasaappaissaan, niin lannistaa hän pelkällä olemuksellaan yrittäjän toiveikkuuden ja olo on kuin The Virtanen –bandillä.


Minä ja partnerini ohjelmistofirman alkuvaiheilla saimme kuulla monta kertaa väheksyviä “Pojat, Pojat…” –tyylisiä kommentteja. TEKES-mies on oikeasti olemassa, mutta toivottavasti jo hyllytetty pois taistelukentiltä “toimistotehtäviin”.

Vaikka järjestöt ja virastot ovat viime aikoina parantaneetkin palveluaan, niin vielä nytkin yrityksen käynnistämisen yhteydessä sain TopSpot Oy:n lainahakemukseen vastauksen Oulun Finnveran rahoituspäälliköltä puhelimitse; “Teidän yrityksellänne ei ole liiketoimintapotentiaalia”. Pitäisin tätä varmaan lannistavana kommenttina, jos olisin ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

Kun virastoissa asioidaan ihmisten kanssa, joilla itsellään ei ole minkäänlaista yrittäjätaustaa, on syytä olla varovainen. Päätöksiä tehdään monesti pelkkien numeroinen perusteella, jos yrittäjä ei ole luonut henkilökohtaista suhdetta hakemuksen käsittelijöihin. Minä lähetin hakemukseni Finnveran uuden nettipalvelun kautta. Ja koska toimialani oli niin outo, hakemuksen käsitteli logistiikka- ja rakennusalan rahoituspäällikkö, noin 60-vuotias naishenkilö. Ei ehkä paras ihminen arvioimaan jalkapalloliiketoimintaa ja sen potentiaalia. Jotenkin hän kuitenkin teki laskelmansa ja ilmoitti puhelimessa hakemukseni tulleen hylätyksi, kuten yllä kuvailin.

Koska alkuvaiheessa nämä tukiviidakon rahat saattavat olla elintärkeitä yritykselle, niin on syytä valita tarkkaan kenen kanssaan asioi. Yrittäjällä on täysi oikeus saada tietoon hakemuksensa käsittelijän taustat. Ja valita itselleen varmasti sellaiset yhteyshenkilöt, jotka ymmärtävät mistä on kyse. Kyllä, se paranee vaihtamalla!

On hyvä ottaa selvää mitä hakemuksen käsittelijät painottavat ja mitä he haluavat hakemuksissa nähdä. Tämä selviää kysymällä. Mikäli jostain saat käsiisi “prujut” eli jonkun vanhat hakemukset, niin ota niistä vinkkiä. Niin kuin silloin kouluaikoina.

Käytä paljon selkeitä kuvia. Tee hakemuksiisi näpäkät introt, jossa kerrot hankkeesi ytimen, työllistävät vaikutukset ja lyhyesti taloudellisen kasvun lähivuosina. Hullua kyllä, vaikka haluaisit pitää yrityksesi pienenä ja vakaana, niin kasvuyritykset ovat niitä, joista kaikki puhuvat ja jotka keräävät kaiken huomion. Ne ovat sitten myös niitä, jotka monesti kaatuvat rymisten. Suurten puheiden kasvuyrityksiin saa helpommin tukiaisia, kuin hitaasti kiiruhtaviin.

Myös toimialat vaikuttavat suuresti. Seksikästä on ohjelmistoala ja yhä vain erilaiset tekniset tuotteet, vaikka niiden tukemiseen menee huomattavasti enemmän rahaa, aikaa ja ne ovat myös epävarmempia menestymään. Palveluinnovaatiot, kuten omani, ovat paljon hankalammin ymmärrettäviä hankkeita tukilautakunnille.
Valitettavasti homma on vähän kuin kouluajoilta, jolloin ne luokan kovaäänisimmät saivat kaiken huomion. Hiljaiset puurtajat kasvavat yhteiskunnan tukipilareiksi, kun taas äänekkäät räkänokat kaatuvat ensimmäiseen vastoinkäymiseen ja tarttuvat pulloon.

Mikäli hakemusten tekeminen ei ole ominta alaasi, niin siihen voi löytää apua muilta yrittäjiltä. Olen itse huomannut, että varsinkin start-up -yrittäjien joukossa on sellaista positiivista “vaihdantatalous” –mentaliteettia. Eli jos rapsutat jonkun selkää, niin se joku kyllä rapsuttaa sinun. Näin ollen verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa kannattaa heti alusta alkaen ja siihen on kyllä tilaisuuksia, kun pitää silmänsä auki.

Verkostoitumisesta, lempiaiheestani, lisää myöhemmin.

Arrivederci!

10 kommenttia:

  1. Vaihdantatalous toimii loistavasti. Itse käytän tätä melkein joka päivä eri firmoissa. Toki raha vaihtaa myöhemmin legitiimisti omistajaa veroineen kaikkineen mutta oravannahkakaupoilla päästään nopeasti ja turvallisesti alkuun.

    Olen saanut TEKES:ltä sekä paljon tukirahaa (>1 miljoona euroa) että erittäin asiallista palvelua. Ei lähimainkaan pahin suomalaisista virastoista - päinvastoin ! Voin toki kuvitella ihmetyksen jalkapallobusineksen suhteen mutta tuonhan olisi voinut arvata ilman yhteydenottoakin.

    Golfbusiness on opettanut ainakin itseäni siitä, että mainstreamin ulkopuolella olevat businesshankkeet saavat lähes ainoastaan tukea bussinessenkeleiltä, joita yhdistää esim. tässä tapauksessa rakkaus lajiin. Turha hakata päätä seinään TEKES:n tai Finnveran kanssa - rahaa on onneksi muuallakin. Sitä on vain hieman hankala joskus löytää...

    VastaaPoista
  2. Kyllä Tekes on tipahtanut kyydistä jo 10 vuotta sitten. Se elää vieläkin Nokia-aikaa arvostaa tekniikan kehittämistä, vaikka pitäisi tukea tekniikan parempia käyttösovelluksia ja innovatiivisia palvelukonsepteja. Esimerkki: Suomella on maailmalla huikea koulutusmaine PISA-menestyksen ansiosta, ja maailman kärkeä oleva ICT-osaaminen. Luulisi, että tuosta yhtälöstä Tekes osaa laskea 1+1 = miljoonia, mutta eipä osaa. Jos hankkeessa ei kehitetä härpäkettä tai vitkutinta, niin Tekes on pihalla.

    Milloin Suomeen saadaan Sikes, sisältöjen kehityskeskus? Entä Pakes, palvelujen
    kehityskeskus?

    T. Jussi

    VastaaPoista
  3. Joo, olen itse ihmetellyt ihan samaa, että miksi tuota koulutuksen hurjaa mainetta ei osata hyödyntää? Suomi-kouluja koko maailma täyteen ja vilkkaasti.

    Tähän asiaan törmää maailmalla harva se viikko, kun joku mainitsee PISA:n ja Suomen koulut. Olen itse ajatellut laittaa joskus Bangladeshiin Finland Universityn pystyyn :)

    t. Prof. Doctor-doctor Mikko

    VastaaPoista
  4. En minä muuta ihmetellyt, mutta luetko itsesi tosiaan hiljaiseksi puurtajaksi?
    Olin 2002 vuonna 7 kuukautta työttömänä. Silloin ajattelin perustaa oman yrityksen, kun tuota osaamistya kansainvälisistä monitoimija- ja monikulttuuriprojekteista on jonkin verran kokemusta. Ensiksi piti mennä yrittäjäkursseille, joille anottiin työvoimakoulutuksen kautta. Hetken katselin ja totesin, (kirosanat pois jätttäen, ettei voi vähempi kiinnostaa. Siellä olisi funtsittu budjetointia (vuosien kokemus), yrityselämää koskevaa lainsäädäntöä (sitäkin oli treenattu) ja muuta sellaista, josta oli kokemusta ja tietoa kertynyt. SEN jälkeen olisi sitten voinut anoa starttirahaa ja muuta.
    Sehän kyllä työllistää monta henkilöä, jos tällaista vaaditaan etukäteen ja lisäksi joku valitsemaan koulutettavat henkilöt. Jos samaa kaavaa käytetään kuin yksi yliopiston lujuusopin osaaja, niin sekin oli helppo nakki: Paperit heitettiin portaikosta alas ja ylimmälle porrastasanteelle jääneet sai kiitettävän ja alemmalle tasanteelle tippuneet hylättiin. Muut sai sitten siitä välistä. lujuusopissa kukaan ei oikein voi valittaa, kun vastauksista saati kysymyksistä ei ymmärrä kukaan mitään!

    VastaaPoista
  5. Kun ensimmäisen kerran täytin KELAn opintotukikaavakkeen vuonna 1998, aloin saada kummallista virastoihottumaa. En vaan voinut ymmärtää, miksi asiat tehtiin niin monessa eri portaassa - miksi periaatteessa yhtenäinen prosessi pilkottiin liitteillä ja erilaisilla ympäri kylää haettavilla tiedoilla (miten keskuslämmitys liittyy opiskelijakämppään? ja miksi ensimmäisen vuoden opiskelijan pitäisi välittää tällaisesta asiasta?) aivan kamalaksi kaaokseksi. No, tämä oli itse asiassa varsin pehmeä aloitus.

    Ongelmat alkoivat, kun ajoin toiminimeä alas. Siis toiminimeä! Niitä on vajaa parisataatuhatta Suomessa. Ei se ole mikään monikansallinen yritys, jolla olisi veroparatiiseissa tilejä. Se on yksinkertainen toiminimi. Voi herrajestas mikä rumba siinä, että sain lopulta toiminimen seis oikeasti. Kannoin satoja sivuja erilaisia todistuksia ja perustilaselvityksiä ja ties mitä; tuntuu että termitkin ovat jo epäyhtenäisiä - ei ole olemassa edes sanastoa tälle kaikelle byrokratialle. Se on omiaan sekoittamaan toimintaa. Mutta sitäkin pahempi on nimenomaan tuo, minkä mainitsit blogissasi: tietojärjestelmät eivät puhu keskenään. Vasta nyt, keväällä 2010, oikeasti uskon miten alkeellisessa tilassa maamme on. Se on pelottavaa. Asioille on tehtävä jotain ja nopeasti. Emme todellakaan ole mikään tietoyhteiskunta, niin kauan kuin annamme tällaisille älyttömille "tuota - printtaa - skannaa - kiikuta - mailaa - kopioi" prosesseille tilaa. Koko maata hyödyttäisi se, että prosessit menisivät täysin digitaalisiksi.

    VastaaPoista
  6. Joo! Totta se vain on, että olemme itse asiassa kehitysmaa, mitä tulee tietojärjestelmiin.

    Meillä on investoitu 90-luvulla niihin paljon ja niiden ylläpitäminen maksaa paljon. Sitten kun henkilöt, jotka niistä päättävät, eivät osaa ostaa palveluita, niin he maksavat ylihintaa suurille toimijoille. Jotka eivät ole hintansa väärtejä.

    Toivottavasti Sitran hankkeen myötä asiat muuttuvat.

    IT-palveluiden pitäisi pystyä säästämään aikaa asiakaspalvelua varten. Pelkona on se, että niihin ryhdytään virastomaisen sokeasti luottamaan eikä muisteta, että tässähän asioidaan oikeasti ihmisen kanssa.

    VastaaPoista
  7. Odotan suurella kiinnostuksella seuraavia postauksia. Aloittelevalle yrittäjälle kokeneemman ketun kertomukset auttavat pääsemään ensimmäisten aaltojen yli.

    Suomen eHealth projekti on surullinen kaikessa tragikoomisuudessaan. Asiantuntemattomuus valtiotasolla on maksanut jo nyt kansalaisille valtavat määrät rahaa ja tuottanut sekasotkun jota tuskin on mahdollista aukaista toimivaksi kokonaisuudeksi. Täysi vastakohta Tanskan loistavaan malliin - Keskitetty ratkaisu suunnittelun perustana jo alusta alkaen ja valtion tukema yritys toteuttamiseen. Jo organisaatiosuunnitteluun on varmasti käytetty enemmän aikaa kuin Suomessa koko järjestelmään valtion osalta.

    Näillä toimintatavoilla ei Suomea todellakaan nosteta tietoyhteiskuntien kärkeen vaan surulliseksi esimerkiksi miten asioita ei tulisi tehdä.

    VastaaPoista
  8. Riisto,

    esim. toiminimen perustaminen on helppoa. Kirjanpito käy myös, sen voi ostaa palveluna luokkaa 70-120 euroa /kk (riippuen myynnin tuomien transaktioiden eli laskujen määrästä ja monimutkaisuudesta). Ongelma vasta tuntuu olevan, jos olet työttömäksi joutuva tai lopetat toiminimeä. Silloin tulee aika hervoton rumba, jossa tiputellen, ilman mitään proaktiivisuutta, erinäisiä virastoja pitää jatkuvasti tökkiä ja kysellä mitäs seuraavaksi. Ja "seuraavaksi" kestää, aina tulee joku asia vielä, mikä pitää toimittaa. Kyllä se sitten aikoinaan loppuu, mutten olisi ikinä uskonut etukäteen miten "iso" juttu lopetus voi olla.

    KELA on edistynyt, yrittäjien työttömyysturvaakin tehdään paremmaksi. Kannattaa vilkaista esim. SYT:n sivut. Noin keskimäärin on edelleen hieman sitä mentaliteettia, että yrittäjä on täysin yksin riskinsä kanssa, ja omituinen väliinputoaja jos sattuu tulemaan kehnompi kausi.

    Tosi moni prosessi voisi kaivata pätevän IT-firman tekemää portaalia, jossa ihan perusasioita voi hoitaa. Miten itse näen asian, on että nimenomaan autentikoitujen dokumenttien kuljetus virastosta toiseen ei toimi. Eli käytännössä monet asiat "tiputetaan" paperikäsittelyyn, kun ikäänkuin se tuntuu olevan helpoin vaihtoehto. Silti paperi on aivan järkyttävä media tiedon käsittelyyn. Käytännössä firman asiapaperit ovat sitten haalistuneita, vinoja, epäselviä tulosteita, kopioita, jne. Paperin kanssa sähläämiseen voi joskus mennä hirveästi aikaa. Ja luonnollisesti hakutoiminnot, indeksoitavuus, arkistointi on heikkoa. Jos tuollaista portaalia lähtee tekemään, ei kannata miettiä liian monimutkaisia ideoita. Jo perus dokumentin luonti, vienti (Word, PDF, yms), arkistointi, ja lähetys ulospäin, sekä yhdistämistoiminnot olisivat erittäin tervetulleita.

    Kaikkea hyvää yrittäjyyden saralle kaikille!

    VastaaPoista
  9. Yksi asia mikä käytännössä toiminimellä voi olla hankalaa, on omasta firmastaan riittävän helposti saatavilla olevan "snapshotin" saanti; eli yrityksen taloudellinen kuva, joka olisi aina saatavilla yhtä helposti kuin vaikka omaan mailiin sisäänkirjautuminen.

    Nykyisellään, jos kirjanpidon ulkoistaa, niinkuin aika monet tekevät, yrittäjälle itselleen jää harvoin mitään kättä pidempää josta voisi nopeasti vain tarkistaa tilanteen. Kaikki pyynnöt menevät kirjanpitäjän kautta, jolloin siitä tulee sekä aikaviivettä että kustannusta. Yksi ratkaisu on jahdata sellaista kirjanpitäjää, joka käyttää tarpeeksi hyvälaatuisia teknologisia kirjanpito-ohjelmia, jotka sallivat esimerkiksi vain-luku tyyppisen näkymän. En tiedä onko tällaisia?

    Toinen on opetella itse kirjanpito. Sekin on ihan mahdollista, mutta jotkut ovat tästä varoitelleet että vuoden aikaa valtavasti (noin 200-400) muuttuvaa pykälää jotka muuttavat kirjanpitoprosessia, joten jatkuvasti pitää kouluttautua tavallaan oman ydinosaamisen ulkopuolella. Koska kirjanpidolla harvoin on vielä strategista hyötyä, se on perustoiminto joka pitää vain olla kunnossa, se voi olla yrittäjältä itseltään aika turha ajanhukka, jollei sitten nauti tästä tai jos siitä saa parempaa näkemystä yrityksen markkinoista jne, jolloin se on jo kannattavampaa.

    VastaaPoista
  10. Crinus;

    Itsekin saan allergisia oireita kuittien ja muun kirjanpidon kanssa askartelusta.

    On olemassa ihan hyviä järjestelmiä, jotka antavat ajanmukaista informaatiota firman taloustilanteesta ilman, että pitää olla itse kirjanpitäjä.

    http://www.netvisor.fi on yksi. Se on saman firman tekemä kuin mitä TV:stä tuttu Passeli.

    Tällä hetkellä vain henkilökohtaiseen taloudenhallintaan on tarjolla uudellainen palvelu nimeltä Balancion. http://www.balancion.com

    Kannattaa kokeilla, sillä se on erittäin toimiva! Voisi vain toivoa, että he laajentavat sitä myös pienyrityksille ja toiminimille myös.

    VastaaPoista